Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Skåne 100 kubik ved runt lund  (läst 514 gånger)

Alexn72

• Skåne
Skåne 100 kubik ved runt lund
« skrivet: 16 nov-16 kl 09:21 »
Behöver få tag på runt 100kubik ved runt lund med hemleverans max 57cm långa bitar ( pannved)
Färsk eller torrt spelar ingen roll.
Mängd per leverans spelar ingen roll
Leverans nu eller under 2017

skogen

• Småland
SV: 100 kubik ved runt lund
« Svar #1 skrivet: 10 feb-17 kl 15:57 »
Hej är det 100kubik stjälptmått du menar?jag har huggit mest björk i vinter o lite gran.
Jag bor dessvärre 14mil ifrån lund kan nog ordna frakt med liftdumper cont.men pris på frakt vet jag inte
men finns intr så kollar jag upp det.
jag tar 450kr kubiken stjälptmått.   

Alexn72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 feb-17 kl 18:38 »
Tyvärr ligger det lite utanför min prisnivå men tack för visat intresse

tropfrog

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 feb-17 kl 19:53 »
Det är nog tufft att hitta något som funkar när man bor i Lund och 450 kr kubiken är för dyrt. Det finns liksom inte så mycket skog i närheten. Här i Göteborg är det i princip omöjligt att hitta under 700. Så jag kör till norra Skåne för att hämta 3 kubik åt gången. Det sjuka är att det lönar sig.

Tänk på att nykluven ved väger mer än den som lagrats i 2 år, som sig bör. Du kan få billigare kubikpris på färskare ved, men det brukar bli dyrare i längden.

Lycka till!

Mvh
Magnus

skogen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 12 feb-17 kl 11:09 »
Hej 450 kanske låter dyrt! för björkved men skulle jag räkna va jag lagt i tid på hugga o köra ut kapa o klyva o lasta så e det inte många kronor i lön. :'(
Mvh Tony

Alexn72

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 feb-17 kl 12:52 »
Hej 450 kanske låter dyrt! för björkved men skulle jag räkna va jag lagt i tid på hugga o köra ut kapa o klyva o lasta så e det inte många kronor i lön. :'(
Mvh Tony

Tony jag förstår dig mycket väl, mina alternativ idag är att köpa ca 70kubik 3meters längder, hyra en vedprocessor en helg.
vedprosessorn kostar 3000kr att hyra, veden kostar 200kr/kubik + 30kr i maskinhyra+ 10kr i "drivmedel" det ger mig en kostnad på 240kr per kubik + arbetskostnad
och i ditt fall så finns det utrymme för en 210kr per kubik i arbetskostnad.
( detta utan att räkna på att det blir mer "ved" när det är kluvet)

Jag tycker inte att ditt pris på något sätt är dåligt, men jag har en variabel till.
Att värma med andra källor ger att veden inte får kosta mer än 350kr per kubik, annars blir det billigare att värma på andra sätt.

« Senast ändrad: 12 feb-17 kl 13:05 av Alexn72 »

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 feb-17 kl 20:36 »
Kollar du blocket tex så hittar du ingen ved under 450:-. Tillverkaren måste väl ha lön för sitt arbete?

Ska du själv göra enligt din uträkning så blir det betydligt dyrare på sista raden...

Överväger du att elda med olja istället kan jag bara beklaga synsättet.
Egenföretagare som lever på bi, honung, pollineringstjänster, Drottningodling och snickeriarbeten. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten.

Alexn72

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 feb-17 kl 22:42 »
Kollar du blocket tex så hittar du ingen ved under 450:-. Tillverkaren måste väl ha lön för sitt arbete?

Ska du själv göra enligt din uträkning så blir det betydligt dyrare på sista raden...

Överväger du att elda med olja istället kan jag bara beklaga synsättet.

Söker man på ved i skåne så finns det 3 st på flrsta sidan som säljer ved för under 400kr på blocket.
Jag har inget krav på torrhet.
Jag har så jag klarar 2 vintrar på de jag har idag.

Vilket blir dyrare?

Du behöver inte beklaga mitt synsätt.  Jag har solceller på taket för el och värmepump till värme med.
Veden när det finns tid att elda eller om det går under minusgrader.

210kr per kubik tycker jag är en ganska hög lön och den tar jag gärna själv.
« Senast ändrad: 15 feb-17 kl 22:54 av Alexn72 »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 16 feb-17 kl 00:46 »
Vettigt resonemang. Men det kan nog bli svårt att komma under 350 i dina trakter. Det skulle ju innebära att någon accepterar att jobba för 100 kr/timme och därutöver frakta gratis. Tror du får ta hem långved.

Här i skogen en bra bit från de köpstarka är det 350 man får veden för om man tar ett traktorlass, men då är det inte många km de behöver åka.

Elda med olja för att konkurrera med ett vedpris på 350? Då får det väl vara spillolja ;D

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 feb-17 kl 09:08 »
Vilket blir dyrare?

210kr per kubik tycker jag är en ganska hög lön och den tar jag gärna själv.

Aha, nöjer du dig med den timpengen så förändrar det situationen, då hänger jag med.
Egenföretagare som lever på bi, honung, pollineringstjänster, Drottningodling och snickeriarbeten. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten.

Alexn72

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 feb-17 kl 11:15 »
Aha, nöjer du dig med den timpengen så förändrar det situationen, då hänger jag med.

Timlönen som går att ta ut ligger nog runt 1000kr per timme. Ca 4.5 kubik in i klyven och ca 5kubik ut ur klyven per timme är inte orimligt
Och det lär då vara 2 personer som hjälps åt.  Vilket ger varje person 500kr rakt ner i fickan per timme

Tycker ni verkligen att det är en dålig lön?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 16 feb-17 kl 14:01 »
Inte då, och jag ser att jag snubblade i min tanke och skrev kronor per timme där det skulle vara kronor per kubik. Den som säljer kluven ved bör nog trycka igenom mer än 1 kubik i timmen.

Har man bra grejer så lönar det sig att upparbeta veden. De som säljer för 350 här tar ju inte ut några direktörslöner, men de svälter inte heller. Men man skall komma ihåg att det är allt lite mer timmar än de man står vid klyven som rinner iväg.

G-son

• -
« Svar #12 skrivet: 16 feb-17 kl 16:20 »
Timlönen som går att ta ut ligger nog runt 1000kr per timme. Ca 4.5 kubik in i klyven och ca 5kubik ut ur klyven per timme är inte orimligt
Och det lär då vara 2 personer som hjälps åt.  Vilket ger varje person 500kr rakt ner i fickan per timme

Tycker ni verkligen att det är en dålig lön?
Är detta efter att träden avverkats, fraktats och betalats, och vedklyvens drift & underhåll också betalats? Lätt att missa utgifterna, utrustningen är inte gratis bara för att man redan har köpt den...

Alexn72

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 feb-17 kl 20:03 »
Lätt att missa att all info finns längre upp i tråden ;)

Alexn72

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 21 mar-17 kl 09:36 »
336kr per kubik  hemlevererat slutade det hela på.

* Inloggade just nu

3 gäster, 0 användare

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser